top of page

Full fart framåt

Jag minns när jag började med datorer och it. Då tyckte jag att jag var kung på området, men ju mer jag lärde mig desto mindre visste jag att jag faktiskt kunde. Samma har det nog varit med det mesta jag gett mig in på. Nu gäller området att starta eget, marknadsföring och sociala medier. Men jisses så kul det är. Jag tänkte att jag delar med mig lite av mina reflektioner av de tips jag fått. Om du nu tänker på Instagram som annat än en kanal där du delar med dig av våra privata händelser utan mer något som du vill få att växa och som kanske har med ett företag eller liknande att göra.


Flödet

Om jag då börjar med Instagram. Jag känner att jag kan dela upp det i två olika steg. Dels har vi hashtags och dels har vi flödet. Flödet som helhet är mycket viktigare än vad du tror. Som fotograf är det kanske lätt att lägga upp de bilder jag har bara, de bilder jag är nöjd med och sen lägger jag på några hashtags som passar. Men det fångar inte följare. Ett snyggt, enhetligt flöde som talar om vem du är och/eller vad du pysslar med, det skapar följare. Då pratar jag inte bara om att lägga upp en serie med foton 3 och 3 eller bygga en portfolio utan att alla foton tillsammans säger något om dig. Kolla själv, visst är det tillfredställande att titta på ett flöde där du får en helhet. Här har jag själv inte tänkt så vad gäller mitt konto @misscaveportrait utan bara lagt upp några få utvalda bilder från varje fotosession, men det ska det bli ändring på nu. Däremot har jag en väldigt enhetlig stil och tema på mitt andra konto och där har jag betydligt fler följare och får ofta beröm för ett snyggt flöde.


Hashtags

Kommer jag sen till hashtags sa Torbjörn från Torbjörn & Frallan nåt intressant. Det är ju egentligen här hela hemligheten med att fånga följare, att få uppmärksamhet ligger. Utan hashtags så når vi ju inte ut till andra på samma vis. Här gav de tipset att blanda små hashtags med de stora. Det vill säga jag lägger till några hashtags med få inlägg för att där länge stanna kvar i toppen på flödet och blanda med hashtags med en massa inlägg och följare för att nå snabb spridning.


Antalet hashtags då? Språket på text och hashtags? Ja det beror ju på. Vilka vill du nå ut till? Ett generellt tips är att inte ha för många hashtags och variera dem. Var inte lat helt enkelt. *Host host* här har du en som varit lat och både haft för många hashtags och kopierat dem mellan varje inlägg, vilket faktiskt också har märkts av i mitt konto med fler följare. Nu fick jag en förklaring till dipparna då och då. Det är inte bara uppgradering av algoritmerna som får våra inlägg att dippa med antalet gilla, ofta är det nog vi själva som orsakar det utan att våra bilder helt plötsligt sjunkit i kvalitet.

 

Som sagt, vissa av dessa tips har jag läst på nätet om. Andra har jag själv fattat vartefter jag använt Instagram och några matnyttiga tips fick jag idag. Till sist, ha tålamod. Jag vet att det för många känns som en äcklig måltid du måste pina dig genom, men ibland måste du.


Är det här ämnet något du är intresserade av att läsa mer om framåt? I samband med kursen jag ska åka ner och spela in hos Moderskeppet "bygg din egen portfolio i Wix" hade jag en tanke på att dela med mig av lite tips kring hemsidor, som jag också delar med mig av i kursen. Kanske lite om Facebook också framöver? Är det något du vill läsa om eller är det bara turer till övergivna platser som lockar och att det redan finns för många som skriver om tips och trix rörande sociala medier och bli hittbar på nätet?


26 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page