top of page

Fotoprojekt

Semester och inget på skolan förrän i augusti, nu ska det jobbas på projektet på egen hand ett tag. Att jobba med fotoprojekt är ju allt annat än betungande, det är utmanande och stimulerande och gillar verkligen det här med att få till ett projekt av det, att verkligen få in en enhetlighet eller röd tråd mellan alla foton.

Utmaningen i detta projekt jag har gett mig är att

  • fota allt med blixt

  • bara använda 50mm-objektivet

  • hitta en stil på fotona som kan användas genomgående och bli en "preset" till mig själv.

Lite sneakpeak av bilderna som kommer att vara med på utställningen

Var ner igen och fotade i lördags och fick guidning av Micke Peterson. Tack snälla, utan dig hade jag definitivt inte hittat alla objekten borta i Krongruvan :) Fotograferade i alla fall sex stycken nya objekt som jag inte redan hade på bild. Det tillsammans men några jag haft sen innan och de jag fotade midsommarhelgen så är jag nog uppe i ca 20 objekt. Sen hann jag filma lite i gruvgångarna på -80m där det är upplyst, får se om det också får komma med i projektet eller om jag spar det till senare. Men huvudet har definitivt tagit semester, dels höll jag på att glömma både gimbal och stativ (stativet kom visserligen aldrig till användning denna gång men det är något som jag alltid annars använder) men kom på i sista sekund så jag hann hämta det innan jag åkte på lördagmorgonen. Kom sen ihåg på väg ner för Tuna-trappan att jag glömt handskarna och knäskydden hemma, handskar är rätt bra av många anledningar när man ska klättra runt i gruvan. Men men, är huvudet dumt får händer och knän lida.

 

Hann förbi ödegården igen och denna gång hittade jag även bilarna. Alltså gamla rostiga bilar, de är ju bara så fina.

Så min semestervecka har nu känts som jag har solat, badat, ätit, sovit och hållit på med foto i någon form. Avslappnad och bra vecka med andra ord. Samlandet av material känns färdigt, nu ska jag sätta ihop allt som det är tänkt att det ska visas upp på utställningen. Så det kan hända att jag behöver spela in lite ljud och alternativt också lite mer film. Men vi får se framåt augusti.

 

Nu ska det jobbas en vecka, sen bär det av till Norge en vecka. Får se om jag känner mig kreativ nog att börja på ett annat projekt jag har på g eller om det bara blir lite random fotande av natur och barnen, det är ju inte fy skam det heller.


På torsdag är det ju dags för intagningsbesked för höstens kurser, får se om man kommit in på något intressant då (men har då bara sökt rena distanskurser)


33 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page